وی در بحث تجربیات در حوادث و بلایا گفت: باید در مداخلات روانی اجتماعی در حوادث و بلایا، نحوه ورود به منطقه حادثه دیده، مواجهه اولیه با افراد آسیب دیده، نحوه تعاملات، امکانات اولیه لازم و کمک های اولیه روانشناختی را بدانیم .
دکتر اسدی در ادامه گفت: در کمک های اولیه روانشناختی چندین اصل نظیر" برقراری ارتباط، گوش دادن درک همدلانه، مراقبت از خود و تسهیل کننده بودن » نقش آفرینی می کند و باید مددکاران اجتماعی و روانشناسان در حوادث آن را بکار بگیرند.
وی به برخی شاخص های موثر در طبقه بندی بلایا درکشور نظیر" قلمرو و تاثیر حادثه از نظر جغرافیایی و تعداد افراد دربرگیرنده، سرعت وقوع حادثه (ناگهانی، تفریحی، خزنده یا مزمن بودن)، طول مدت حادثه، آمادگی اجتماعی ومحیطی یا مرکزی بودن در رابطه با موقعیت" اشاره کرد و آگاهی از آن را ضرورتی برای دانشجویان مددکاری اجتماعی دانست .
دکتر اسدی با اشاره به مطالعات انجام گرفته در خصوص کووید ۱۹ که از اسفندماه 98 با همکاری تیم سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد، گفت: به عنوان مثال، سوگ یکی از آسیب های ناشی از کرونا بود که بر اثر باور و فرهنگ مردم ایجاد می شود، اما در پدیده پیچیده کرونا، نحوه دفن فرد، نحوه انجام تدفین و مجالس عزاداری خود نیز آسیب تلقی می شد و باید مددکاران اجتماعی و روانشناسان در بحث های مداخلات روانی اجتماعی به چنین مواردی نیز اشراف داشته باشند .
وی، پروتکل مدیریت مشاوره روانشناسی اجتماعی در سوگ را که با همکاری دکتر محمد سبزی مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی تدوین شد را از تجربیات مشترک وموفق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با دانشگاه دانست .
وی اظهارداشت: اولین اصل در مداخلات، نگاه و رویکرد سلامت نگر به جای رویکرد بیمارنگر است و با این نگاه می توانیم کمک های اولیه روانشناختی را به فرد آسیب دیده ارائه کنیم.
وی، مطالعه تاریخچه حمایت روانی اجتماعی در حوادث و بلایای غیرمترقبه که از سال ۱۳۷۷ تا ۱۴۰۰متناسب با حوادث این سالها طراحی شده را به دانشجویان مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی توصیه کرد.
وی در پایان، نقش مددکاران اجتماعی در مداخلات روانی اجتماعی در حوادث و بلایا را موثر دانست .
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: گلرخ