مدیر گروه آموزشی سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: اگر بتوانیم این ارتباط را به صورت ارگانیک بوجود آوریم، می توانیم دانشگاهها را پویاتر کنیم، دانشگاه را در خدمت حل مسائل کشور قرار دهیم و از طرفی، اقدامات نهادهای اجرایی و سیاستگذارانمان را متکی به علم و شواهد علمی کنیم.
وی ادامه داد: ما به لحاظ تاریخی، تجربه هایی در این زمینه داشته ایم که با آسیب شناسی آن و نگاه به تجربه کشورهای دیگر باید مکانیسم دقیق و کارآمد این ارتباط را پیدا کنیم، البته دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همواره در این زمینه خدمات مهم و ارزشمندی انجام داده اند، اما کارآمدتر نمودن این خدمات و تعاملات، نیازمند کشف و پیاده سازی مکانیسم های یاد شده است و در دانشکده سلامت اجتماعی، درصددیم که حداقل، این ارتباط را بیش از گذشته برقرار کنیم و در همین راستا تلاش می کنیم، نهادهایی که به نوعی در حوزه سلامت اجتماعی مسئولیت دارند را شناسایی کنیم و در وهله دوم، ببینیم که چطور می شود با آنها تعاملاتی داشت تا به بهبود سلامت اجتماعی در کشور کمک نمائیم.
رئیس دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: اولین اقدام در این حوزه، تشکیل کارگروهی برای احصاء چالشهای سه حوزه سلامت اجتماعی، توانبخشی و نهاد سلامت است. این کارگروه با توجه به اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه در دستور کار دولت قرار دارد تشکیل شد، چالشها و راهکارهای مواجهه با آنها در برنامه هفتم مشخص شد و در قالب یک گزارش برای برخی نهادهای متولی این حوزه یعنی وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و فرهنگستان علوم پزشکی فرستاده شد، که امیدواریم، برنامه هفتم در حوزه های یاد شده دقیقتر، مسأله محورتر از قبل و متکی بر شواهد علمی تدوین شود.
وی تاکید کرد: فلسفه تأسیس دانشکده سلامت اجتماعی، در نهایت کمک به ارتقای سلامت اجتماعی در کشور است، سلامت اجتماعی در دو سطح فردی با عنوان « سلامت اجتماعی فردی» و دیگری در سطح جامعوی که با عنوان « سلامت اجتماعی جامعوی» می شناسیم، مطرح می شود و برای بعد جامعوی نیز دو ساحت، یکی ساحت ایجابی و دیگری ساحت سلبی مطرح می کنیم که در ساحت ایجابی منظور یک وضعیت اجتماعی مد نظر است که خصایصی دارد، به عنوان مثال جامعه ای با وضعیت رفاهی خوب، رضایت از زندگی بالا و ... ، و در ساحت سلبی منظور نبود یا کاهش آسیبهای اجتماعی است که زیست مطلوب ما را تحت تأثیر قرار میدهد و از این منظر، آسیب های اجتماعی، بعد سلبی سلامت اجتماعی است.
دکتر نصرتی نژاد تصریح کرد: در زمینه سلامت اجتماعی در ابعاد ایجابی و سلبی، دانشگاه کارهای خوب و ارزشمندی انجام داده است، حتی یک مرحله از رصد آسیب های اجتماعی توسط همکاران این دانشگاه انجام شد، اما اینکه به صورت رسمی، دیده بانی حوزه سلامت اجتماعی و آسیب های اجتماعی را عهده دار شویم، یکی از اهدافی است که درصدد تحققش هستیم، به خصوص در حوزه سلامت اجتماعی که متأسفانه در کشور نهاد و رصد دیده بانی نداریم و این دانشکده می تواند خدمات مفیدی ارائه نماید و تولیت رصد و دیده بانی سلامت اجتماعی می تواند یکی از مهمترین مکانیسم های ارتباط دانشگاه و جامعه باشد.
رئیس دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: حوزه سلامت اجتماعی، یک حوزه چند رشته ای است و خوشبختانه هفت گروه آموزشی که ذیل این دانشکده قرار دارند، همه به نوعی در خدمت سلامت اجتماعی هستند و عموماً در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش دانشجو دارند و این مهم، یکی از نقاط قوت این دانشکده است که در مقاطعی پذیرش دانشجو می کند که بیشتر می تواند در خدمت سلامت اجتماعی باشد.
وی در پایان این گفت وگو و با توجه به چند رشته ای بودن حوزه سلامت اجتماعی، افزود: درصدد تأسیس رشته هایی هستیم که در دانشکده نداریم، درصورتیکه برای توسعه سلامت اجتماعی در کشور به آنها نیازمندیم و در این مسیر، همراهی و مشارکت همه گروهها، ضروری است و با مشارکت فعال می توانیم شاهد هم افزایی و همگرایی در راستای تحقق ماموریت های دانشگاه باشیم.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور